Blog o bábätkách

Takto môžete pokryť dennú potrebu vitamínu D

Potreba vitamínu D organizmu sa mení v závislosti od veku. Vitamín D je dôležitý aj pre deti, preto si jeho dávkovanie a dopĺňanie vyžaduje náležitú starostlivosť.

Táto veta môže byť všetkým známa, s príchodom jari trpí až 95% populácie nedostatkom vitamínu D. V zimných mesiacoch je obzvlášť dôležité poskytnúť telu dennú potrebu vitamínu D. Aká je však denná dávka vitamínu D u detí? Tentokrát je našou témou užívanie vitamínu D a taktiež si v krátkosti povieme o spôsoboch, ako sa dá doplniť, respektíve či sa týmto vitamínom dá predávkovať?!

Stručne o vitamíne D

Predtým, ako prejdeme k informáciám spojenými s užívaním vitamínu D, si najskôr vyjasnime, čo tento „vitamín”, ktorý je najčastejšie spomínaný v zime, vie. Na úvod jedna zaujímavosť. Hoci o ňom hovoríme ako o vitamíne, v skutočnosti nejde o vitamín. V skutočnosti ide o prekurzor, ktorý je v ľudskom tele produkovaný vplyvom slnečného žiarenia, ide o hormón.

vitamín D

Vedecké výskumy, z ktorých vyplývajú blahodarné účinky vitamínu D, pochádzajú z pred niekoľkých rokov. Okrem toho poukazujú aj na to, že vitamín D uplatňuje svoj účinok v širokom spektre. Tu je niekoľko príkladov, na ktoré má tento vitamín vplyv:

  • koža,
  • kostný metabolizmus
  • imunitný systém
  • kardiovaskulárny systém
  • endokrinný systém
  • nervový systém
  • funkcia obličiek
  • krvotvorba
  • tumorigenéza.

Ak v tele nastane nedostatok vitamínu D, môže dôjsť k deformácií kostí, zvýši sa riziko zlomeniny kostí a oveľa častejšie dochádza k vzniku autoimunitného ochorenia. Srdcové zlyhanie, vysoký krvný tlak a ochorenie obličiek môžu byť tiež spôsobené nedostatkom vitamínu D v tele. V skutočnosti môže sťažiť aj otehotnenie. Zohráva tiež úlohu pri vzniku cukrovky: u osôb s primeranou hladinou vitamínu D je menej pravdepodobné, že sa u nich rozvinie cukrovka 2. typu.

Vzťah medzi vitamínom D a slnečným žiarením

Prečo sa v súvislosti s vitamínom D spomína slnko? Odpoveď je potrebné hľadať v produkcii vitamínu D. Dôvodom je, že vitamín D sa v pokožke vytvára počas opaľovania vplyvom UV-B žiarenia. Preto sa niekedy nazýva aj vitamínom slnečného žiarenia.

doplnenie D vitamínu

V značnej časti roka trávime dostatok času na slnku, aby sme pokryli našu dennú potrebu, ale doplnenie vitamínu D je potrebné vyriešiť aj v mesiacoch bez slnka. Ak sú ruky a tvár vystavené slnečnému žiareniu, na jar a v lete stačí aj 10 - 30 minút vonku, aby sa v tele vyprodukovalo dostatočné množstvo vitamínu D. Ale počas zamračených dní to nie je možné!

Denná potreba vitamínu D

Keď je reč o dávkovaní vitamínov, tak sa zaručene stretnete so skratkou IU. IU, tj. medzinárodná merná jednotka používaná vo farmaceutickom priemysle na meranie biologických účinkov látky.

Podľa súčasného odporúčania odborníkov je denná potreba vitamínu D podľa vekovej skupiny a životnej situácie nasledovná:

Tabuľka denných potrieb vitamínu D jasne ukazuje, že denná potreba vitamínu D sa postupne vyvíja od narodenia dieťaťa až do dospelosti. V tejto súvislosti je potrebné vedieť, že je dôležité užívať vitamín D už v dojčenskom veku, pretože materské mlieko neobsahuje dostatok vitamínu D.

Adekvátna hladina vitamínu D je nevyhnutná pre zdravý vývoj kostí v období rastu dieťaťa. Preto je nevyhnutný nepretržitý prísun vitamínu D. Je to nevyhnutné, aj keď dieťa trávi počas dňa veľa času na slnku.

Doplnenie vitamínu D

Už vieme, aká je denná potreba vitamínu D, ale ešte sme nehovorili o tom, ako si ho dopĺňať. Aká je denná dávka vitamínu D? Pri väčšej časti vitamínov máme pomerne jednoduchú úlohu, pretože chýbajúce vitamíny si môžete doplniť aj správnym stravovaním. Áno, ale to neplatí pre vitamín D! Samotné dopĺňanie vitamínu D nie je možné iba pri zmene stravy a stravovania, pretože obsah vitamínu D v potravinách je veľmi nízky!

Obsah vitamínu D v materskom mlieku je tiež dosť nízky, takže u dojčených bábätiek je určite potrebné doplňovanie. Ak dieťa kŕmite náhradným mliekom, poraďte sa s pediatrom. Vzhľadom na skutočnosť, že náhradné mlieka obsahujú vitamín D, je potrebné zistiť, či ide o dostatočné množstvo alebo je potrebné ďalšie doplnenie.

Hoci sme o vitamíne D doteraz hovorili iba všeobecne, pre presnosť je dobré si objasniť, že existuje aj vitamín D2 aj vitamín D3. Toto rozlíšenie je dôležité, pretože vitamín D3 je na doplnenie vitamínu D prospešnejší ako vitamín D2.

Aby sa zabránilo nedostatku vitamínu D, mal by sa použiť perorálny prípravok obsahujúci vitamín D3 vo forme tabliet alebo kvapiek. Pre dojčatá a malé deti sa odporúča vitamín D vo forme kvapiek. Kvapky je potrebné aplikovať priamo do úst alebo na jazyk, prípadne pridať malú lyžičku do materského mlieka alebo iného jedla. Nie je vhodné nakvapkať vitamín D do lyžičky a pokúsiť sa ho aplikovať u detí priamo z lyžičky, pretože nie je isté, že príjme celé množstvo.

D vitamínové kvapky

Keď dieťa dosiahne vek 3 rokov, je možné prejsť na prípravok vo forme žuvacích tabliet a dokonca si môžete vybrať z niekoľkých druhov multivitamínov. Pri tých si však treba dôkladne skontrolovať zloženie! Spravidla obsahujú aj vitamín D, ale nemusí byť v dostatočnom množstve. Prezrite si zloženie na bočnej strane krabičky! Môže sa stať, že dávky nie sú udané v IU, ale v mikrogramoch. Premena je veľmi jednoduchá: Pri vitamíne D je 5 mikrogramov totožných s 200 IU.

Vitamín D je dostupný v lekárňach a drogériách aj bez lekárskeho predpisu, môže vám ho predpísať aj váš praktický lekár, čo je užitočné, pretože je na lekársky predpis je lacnejší. Dôležité je kupovať kvalitný vitamín D, preto sa informujte u svojho praktického lekára, ktorý prípravok vám odporúča.

A čo opaľovanie? Ak trávime viac času vonku na slnku, bude sa produkovať viac vitamínu D3?! Toto tvrdenie sa zdá byť logické, ale nie pravdivé! Hoci je kapacita vitamínu D3 v pokožke pomerne vysoká, nenarastie nad určitú úroveň, takže aj keď trávite počas dňa viac času na slnku, nemôžete pomocou toho zvýšiť hladinu vitamínu D3 v tele. Navyše v období od neskorej jesene do skorej jari samotné slnečné žiarenie nestačí na vyprodukovanie potrebného množstva. Tiež je mylnou predstavou, že vitamín D3 sa produkuje počas opaľovania.

Užívanie vitamínu D

Vyššie uvedená tabuľka dennej potreby vitamínu D zobrazuje dva typy dávkovania:

  • je odporúčaná denná dávka, ktorá predpokladá, že vitamín D užívame každý deň,
  • a je maximálny denný príjem.

To znamená, že vitamín D môžeme dávkovať do nášho tela postupne každý deň, ale vo vyššej jednej dávke Maximálna denná dávka v druhom stĺpci tabuľky sa počíta z maximálnej dávky, ktorú je možné užiť v jednej dávke. Prečo je to dôležité? Pretože príjem vitamínu D u detí a dospelých sa líši nielen dávkach, ale aj v pravidelnosti užívania. U detí je potrebné dodržiavať denné užívanie! Neodporúča sa ich podávať v jednej dávke presahujúcej odporúčanú dennú dávku. V prípade dospelých je to však možné.

Predávkovanie vitamínom D

Bez ohľadu na pozitívne fyziologické účinky vitamínu D, k dávkovaniu by sa malo pristupovať mimoriadne opatrne. Pretože je vitamín rozpustný v tukoch, je možné sa ním predávkovať a nadmerná dávka vitamínu D môže dokonca viesť k poškodeniu obličiek!

Medzi príznaky predávkovania vitamínom D patria:

  • Nechuť do jedla
  • Zvracanie
  • Nevoľnosť
  • Slabosť
  • Príliš časté močenie bábätka
  • Pocit smädu
  • Svrbenie pokožky

Predtým ako začneme s dávkovaním vitamínu D u detí, si pozorne prečítajte celý príbalový leták a dávkujte vitamín podľa inštrukcií! Ak vám požadovaná denná dávka nie je jasná, poraďte sa so svojím pediatrom.

Meranie hladiny vitamínu D v tele

Môže sta stať, že bude potrebné určiť hladinu vitamínu D v tele, pretože môžete mať abnormálny nedostatok vitamínu D. Je na to vhodné meranie hydroxylovaného vitamínu D na uhlíku 25. Ide je tzv. 25 (OH) vitamínu D, ku ktorému je potrebný odber krvi.

test na D vitamín

Vitamín D pre deti

Ako rodič musíte venovať pozornosť nielen svojim potrebám, ale aj potrebám vitamínu D vášho dieťaťa. Dojčatá potrebujú dopĺňanie vitamínu D po celý rok. Na tento účel je možné použiť prípravok vo forme kvapiek. Pri dávkovaní vždy postupujte podľa pokynov v príbalovom letáku a pokynov vášho pediatra!

Foto: www.shutterstock.com