Blog o bábätkách

Odmietavé, vyberavé deti? Takto mu môžete pomôcť!

Odmietavé, vyberavé deti sú pre rodičov veľkou výzvou. Čo môže byť v pozadí, na čo si dať pozor a ako si stravovanie uľahčiť?

Každé dieťa je nejakým spôsobom vyberavé, keďže k jeho snahe o samostatnosť a nezávislosť patrí aj výber jedla. Ale sú bábätká, ktoré sú odmietavejšie, vyberavejšie ako ostatné a tvrdohlavo odmietajú všetko okrem niekoľkých druhov jedla. Čo môžete v takomto prípade urobiť, aby vaše dieťa malo prístup ku všetkým dôležitým živinám?

Odmietavé, vyberavé deti a stravovanie

Sú deti, ktoré si rado pochutnajú na mrkve, šaláte a ovocí, zatiaľ čo iné radšej jedia len cestoviny, ryžu a chlieb. Je úplne prirodzené, že sa obávate, či vaše dieťa dostane dostatok energie a živín, ak niekedy odmieta prijímať jedlo. Ak je dieťa aktíve, vyvíja sa správne a cíti sa dobre, pravdepodobne je dostatok.

Až vaše dieťa konzumuje 4 hlavné skupiny potravín, t.j.

  • ovocie a zelenina;
  • škrobové sacharidy (napr. obilniny, pšenicu);
  • mliečne výrobky alebo alternatívy pri diagnostikovanej alergii na mliečnu bielkovinu/intolerancii laktózy; a
  • strukoviny, ryby, vajíčka, mäso a iné zdroje bielkovín (napr. olejnatých semien),
    nemáte dôvod na paniku.

Vyberavé deti: kniha s praktickými tipmi.

Senzorická citlivosť a iné poruchy, choroby

Extrémne vyberavé jedenie môže tiež naznačovať prítomnosť poruchy príjmu potravy, ako je napríklad reštriktívna porucha príjmu potravy (ARFID), úzkostná porucha alebo iný základný problém duševného zdravia. V niektorých prípadoch môže byť potrebné dôkladné vyšetrenie, aby sa zistilo, či sa nevyskytujú anatomické, hormonálne, genetické abnormality, potravinové alergie, intolerancie alebo metabolické problémy (napríklad začínajúca cukrovka).

Pri chronických ochoreniach dýchacích ciest navyše deti strácajú chuť do jedla, pretože prehltnutý sekrét z nosa a hltana narúša činnosť žalúdka, no nechutenstvo môžu spôsobiť aj rôzne ochorenia vstrebávania, podobne ako problémy s nervovým systémom. V niektorých prípadoch môže zdanlivý rozmar znamenať senzorický problém. V tomto prípade sú zvýšené senzorické problémy spôsobené vlastnosťami určitých potravín, ako je chuť, textúra, teplota a vôňa.

Čo mám uvariť pre dieťa? Praktiky pre zdravé stravovanie

Deti potrebujú čas a priestor na skúšanie nových chutí bez neustálych debát, hádok a boja okolo jedla a jedenia. Prinášame vám niekoľko tipov, ktoré vám obom uľahčia situáciu.

Zapojte do varenia aj dieťa!

Vyberavý drobec oveľa skôr ochutná niečo nové, keď sa podieľal aj na samotnej príprave jedla. Choďte spolu nakupovať do obchodu s potravinami alebo na trh a nechajte ho, aby vám pomohol vybrať potraviny, prísady, ktoré by rád konzumoval. A doma mu dovoľte, by vám pomáha pri príprave jedla. Zverte mu úlohy, ktoré sú primerané jeho veku a šikovnosti. Zamiešať ovocie do jogurtu alebo posypať chlebíček strúhaným syrom zvládne aj malé dieťa.

Tip: Vytvorte si kuchynskú záhradku alebo záhradku s bylinkami v jednom rohu dvora alebo na parapete okna. Drobec vám rád pomôže polievať rastlinky a bude nedočkavo sledovať, ako rastú. Povzbudzujte ho, aby ochutnal to, čo ste spolu vypestovali!

Premeňte jedenia na zábavu!

Áno vieme, s jedlom sa nehráme, ale niekedy nie je nevyhnutne na škodu priniesť do stravovacích návykov aj trochu zábavy. Dieťa s väčšou pravdepodobnosťou zje jedlá, ktoré sú farebné, krájané do smiešnych tvarov alebo je ich potrebné namáčať. Samozrejme s tým je viac práce, no namiesto zúfalstva verte, že to stojí za to!

Tip: Vystrihnite zábavné tvary zo sendvičov alebo vytvorte dúhu z pestrofarebného ovocia a zeleniny! Použite farebné taniere a príbory, ale na jedenie si môžete zakúpiť aj súpravy zdobené obľúbenou rozprávkovou postavičkou vášho dieťaťa.

Ukážte jedlo v inej podobe!

Možno sa vášmu dieťaťu nebude páčiť dusená mrkva, ale verzia v podobe pyré áno. Nechutí mu jogurt? Vyskúšajte jogurtový nápoj! Skúste to niekoľkokrát, rôznymi spôsobmi, možno to bolo niečo nezvyčajné, na prvýkrát neznáme, preto ho to neláka.

Pridajte niečo navyše!

Niekedy dieťa potrebuje len trochu dresingu alebo syra, aby mu skĺzla brokolica. Podobne môže byť potrebný na sladké zemiaky kečup, majonéza alebo omáčka. Pikantné a mastné (a teda mastnejšie) omáčky zvýrazňujú chuť aj samotných možno menej vzrušujúcich ingrediencií.

Nech sú mama a otec vzormi!

Každý človek má určité stravovacie preferencie. V dospelosti je však dôležité dávať pozor na to, akým jazykom hovoríme o potravinách. Vyhnite sa napríklad téme o akejkoľvek diéte medzi deťmi! Ak vám osobne nejaké jedlo nechutí, je dôležité ho neznevažovať, pretože deti sa riadia vzormi dospelých sediacich pri stole. Keďže musíte ísť dobrým príkladom, mali by ste byť aj vy ochotní objavovať nové chute a textúry!

Premeňte jedlo na pestrejšie pre odmietavé, vyberavé deti.

Nevzdávajte to!

Len preto, že drobec niečo odmietol, keď ste mu to prvýkrát ponúkli, vôbec nie je isté, že jedlo nebude chcieť opäť ochutnať. Skúste to znova a znova, až sa mu jedlo nakoniec bude páčiť. Nezabudnite však na trpezlivosť, môže to trvať až 15 pokusov, kým si váš malý vyberavý drobček zvykne na novú chuť!

Foto: www.shutterstock.com