Blog o bábätkách

Kŕmenie bábätka vo veku od 1 do 3 rokov

Po dosiahnutí veku jedného roka môže bábätko jesť čoraz viac typov jedál pri dodržiavaní zásady postupnosti. Ale aká je potreba prísunu živín malého bábätka? A čo to znamená v praxi?

Rýchlosť vývoja dieťaťa sa po prvom roku života spomalí a dieťa môže začať konzumovať čoraz viac druhov jedál. Ako zaviesť nové jedlá a usilovať sa o zdravé stravovacie návyky?

Po dosiahnutí veku 12 mesiacov sa v období vývoja dieťaťa otvára nová kapitola. Čoraz častejšie sa stravuje so svojou rodinou, čoraz viac sa zaujíma o to, čo jedia dospelí i väčší súrodenci. Chuť sa môže z jedného okamihu na druhý zmeniť, s radosťou začnú objavovať nové jedlá alebo začnú byť prieberčivé.

V tomto období je dôležité zostaviť pestrý jedálniček, ktorý vyhovuje výživovým potrebám drobca a začalo si dieťa pomaly zvykať na samostatnosť.

Čo sa mení v spôsobe kŕmenia bábätka po dovŕšení 1 roku života?

V novej vývojovej fáze sa začne spomaľovať prírastok hmotnosti dieťaťa. Zároveň sa čoraz viac zaujíma o jedlo dospelých, chce aktívne objavovať nové príchute. Hoci je možné podať drobcovi oveľa viac druhov potravín, stojí za to zavádzať nové potraviny postupne. Je dôležité mať na pamäti, že ročné deti majú stále iné výživové potreby ako dospelí, preto sa vyhýbajte príliš slaným, korenistým, pálivým, či ťažko stráviteľným mastným jedlám.

Zásada postupnosti by mala platiť aj pri zavádzaní kusových potravín. Zavádzanie väčšieho jedla sa môže uskutočniť, iba ak má dieťa už dostatok zúbkov, je schopné bez problémov prehĺtať, dokáže si jedlo chytiť a vložiť do úst a stabilne sedieť. Môže to byť aktuálne od veku 7-9. mesiacov dieťaťa, ale samozrejme aj v tomto prípade existujú výnimky.

prikrmovanie

Výchova k samostatnosti

Pri výchove k samostatnosti stojí za zmienku, či si malé dieťa dokáže koordinovane dosiahnuť na ústa. Ak áno, smelo do toho! Oplatí sa zakúpiť si farebné príbory, poháre, lyžice správnej veľkosti a tvaru, ktoré pútajú pozornosť a objavovanie jedla bude dieťa baviť ešte viac. Veľmi sa mu bude páčiť, že môže popučené jedlo samostatne papať lyžičkou, a hoci budete pravdepodobne musieť viac upratovať, naučí sa jesť rýchlejšie a ľahšie.

Tip: Vedeli ste, že nie je jedno, akú stoličku na kŕmenie bábätko používa? Prečítajte si náš článok Takáto by mala byť dobrá stolička na kŕmenie! a dozviete sa, akú stoličku sa oplatí vybrať!

Formovanie stravovacích návykov

Pri kŕmení dieťaťa začína rozhodujúce obdobie po 1. roku života, pretože práve vtedy sa formuje základ stravovacích návykov, ktoré budú dieťa sprevádzať po celý zvyšok života. Čomu je dôležité venovať pozornosť?

  • Dieťa by malo byť pri jedle neustále so svojou rodinou!
  • Choďte mu dobrým príkladom: s radosťou si vychutnávajte každé sústo!
  • Vytvorte vyváženú stravu, ktorá uprednostňuje prírodné chute.
  • Nedovoľte mu zvyknúť si na pochutnávanie si sladkostí!
  • Ak máte možnosť, varte spolu s dieťaťom, aby sa stravovanie spojilo aj s novým zážitkom!

stolička na kŕmenie

Tak ako ste sa s veľkou opatrnosťou pustili do obdobia prikrmovania, takú istú pozornosť venujte tomu, čo vaše dieťa konzumuje po dovŕšení jedného roka života. Môže sa stať, že sa dieťa začne zaujímať a rado ochutnávať to, čo jedia dospelí. Ale fakt, že má viac ako jeden rok, ešte neznamená, že je čas jesť jedlo pre dospelých. Dobrým riešením môže byť odobrať časť rodinného jedla pred dochutením, z ktorého už dieťa môže jesť, a dochutiť ho osobitne, použiť oveľa menej soli a pikantného korenia.

Ako stravovať svoje dieťa vyváženým a zdravým spôsobom?

Jedálniček pre dieťa vo veku 1 roka je potrebné zostaviť tak, že sa dieťa v tomto veku potrebuje stravovať 5 krát denne.
V tejto časti nášho článku sa dozviete, aká je nutričná potreba dieťaťa vo veku jedného roka, koľko makroživín potrebuje a čo to konkrétne znamená z hľadiska základných skupín potravín.

Jedálniček pre dieťa

Koľko materského mlieka alebo náhradného mlieka potrebuje vaše dieťa?

Odborníci sa zhodujú, že dieťa vo veku 12 mesiacov stále potrebuje približne 500 ml mliečnej stravy denne. Najlepšie je materské mlieko, ale ak už z nejakého dôvodu nedojčíte, je možné materské mlieko nahradiť aj náhradným mliekom.

Ak náhradné mlieko dieťa neakceptuje, môžete vyskúšať mlieko alebo mliečne výrobky, vždy však sledujte alergické príznaky!

Koľko tekutín bábätko potrebuje?

Optimálny príjem tekutín je asi 110-130 ml na kilogram hmotnosti. To znamená zhruba 1,1-1,3 litra tekutín denne, čo zahŕňa aj množstvo materského mlieka alebo náhradného mlieka. Takže okrem odporúčaného množstva 500 ml tekutiny na báze mlieka je potrebných asi ďalších 6-8 dl tekutiny denne.

Pre dieťa je najlepšia čistá voda alebo nesýtená minerálka. Určite sa vyhnite sirupom so sladidlami a cukrom, sýteným nápojom, čiernemu čaju alebo nápojom na báze kávy.

Nutričné potreby bábätka

V tomto období je výživová potreba dieťaťa 90-95 kcal na kilogram telesnej hmotnosti. To je spolu 1100-1300 kcal za deň. Makroživiny musia byť prítomné v nasledujúcich pomeroch:

  • 55-57% sacharidov,
  • 30% tuku,
  • 13-15% bielkovín.

Z akého zdroja potravy pokryť potrebný príjem sacharidov?

Jedným zo základov zdravej výživy, ktorým by ste sa mali riadiť aj v dospelosti, je vyhýbanie sa sladkým a múčnym jedlám. Dôvodom je, že ľahšie vedú k zubnému kazu a obezite a zvyšujú hladinu cukru v krvi.

Preto pri výbere zdrojov sacharidov stojí za to usilovať sa o to, aby ste svoje dieťa viac kŕmili škrobom (napríklad zemiakmi) alebo celozrnnými výrobkami! Majú vyšší obsah vlákniny a obsahujú oveľa viac užitočných živín, vitamínov a minerálov. Požadovaný denný príjem sacharidov v tomto veku je cca. 150-190 g.

Zdravé zdroje tukov

Pri zostavovaní zdrojov tukov je dôležité zvoliť „dobré tuky”. Príjem nasýtených mastných kyselín živočíšneho pôvodu (živočíšny tuk, maslo) by mal byť čo najmenší a viac by ste sa mali spoliehať na rastlinné tuky (rastlinné oleje, margarín)! Výnimkou živočíšnych tukov sú ryby, pretože ryby sú veľmi dobrým zdrojom užitočných polynenasýtených omega-3 mastných kyselín.

Trans-tuky sú obzvlášť nezdravé. Tie sú vyrobené z hydrogenovaných rastlinných olejov, ale tiež vznikajú pri vyprážaní na oleji. Najbežnejšie potraviny obsahujúce trans-tuky sú prípravky vyrobené z kakaovej hmoty, poťahovej hmoty (salónky, pečivo, čokoládové sušienky), práškové polievky, omáčky a jedlá vyprážané v oleji.

Požadovaný denný príjem tuku u bábätka: 35-45 g

Príjem bielkovín u bábätka

Pokiaľ ide o zdroje bielkovín, cieľom by malo byť asi 50% rastlinných bielkovín a 50% živočíšnych bielkovín.
Živočíšne bielkoviny môžu pochádzať z mliečnych výrobkov (samozrejme pri sledovaní možných alergických reakcií), vajec a mäsa. Určite si vyberte chudé mäso, ako je hydina (kuracie, morčacie), králičie, ale môžete bábätku podávať aj chudú časť bravčového a hovädzieho mäsa.

Cereálie, hrášok, žltý hrášok, šošovica, ale aj brokolica, špenát a špargľa sú skvelými zdrojmi rastlinných bielkovín. Aj keď nie sú náhradou zdrojov živočíšnych bielkovín.

Požadovaný denný príjem bielkovín u bábätka 35-45 g

kŕmenie bábätka

Kŕmenie bábätka po dovŕšení 1 roku veku podľa skupín potravín

Podstatným prvkom rozmanitej a zmiešanej stravy je, že do jedálnička sú zahrnuté všetky nasledujúce základné skupiny potravín. Samozrejme, nič sa nestane, ak to neviete docieliť každý deň, ale každé 2-3 dni je dôležité, aby bola táto zásada splnená.

Obilniny

Cereálie sú vynikajúcim zdrojom sacharidov a bielkovín, plné cenných minerálov a majú vysoký obsah vitamínov, najmä zo skupiny B-vitamínov. Vyberte si celozrnné cestoviny a celozrnný chlieb, respektíve hnedú ryžu.

Z obilnín:

  • Potrebné sú 3-4 porcie denne
  • 1 porcia = 1 krajec chleba alebo 7-15 dkg ryže

Zelenina, ovocie

Zelenina a ovocie sú skvelými zdrojmi sacharidov, vlákniny, vitamínov. Môžete dať dieťaťu surovú zeleninu a naparenú zeleninu. Niektoré druhy ovocia by sa nemali podávať alebo by sa mali podávať len veľmi pomaly.

Zo zeleniny a ovocia

  • Potrebné sú 2–3 porcie denne
  • 1 porcia: 10-15 dkg zemiakov, 2-5 dkg čerstvej zeleniny, 4-9 dkg ovocia, 150-200 ml prívarku, 40-80 g šalátu, 150-200 ml polievky, 80-150 g zeleninovej oblohy

Mäso, mäsové výrobky, vajcia

Konzumácia mäsa môže pokryť potrebné množstvo živočíšnych bielkovín, ako aj železa. Majú značný obsah vitamínov A a B, chudé mäso však voľte tak, aby množstvo živočíšnych tukov nebolo príliš vysoké. Oplatí sa venovať pozornosť mäsovým výrobkom, pretože často obsahujú veľmi vysoký obsah solí, tukov a iných prísad. V tomto veku je možné podať 1 vajce 2–3-krát týždenne.

Mäso alebo pečeň môžete zamiešať do zeleniny alebo rozmixovať do zeleninového pyré.

Z mäsa a obilnín

  • Potrebné sú 5-7 porcie týždenne
  • 1 porcia = 2-4,5 dkg mäsa alebo mäsového výrobku, 1 vajce

Mliečne výrobky, mlieko

Podľa súčasných výskumov nezabráni vzniku alergií, ak do stravy dieťaťa zavediete alergénne potraviny neskôr, takže môžete začať skúšať mliečne výrobky!

Avšak v tomto prípade je obzvlášť užitočné dodržiavať zásadu postupnosti a venovať pozornosť možným príznakom alergie. Alergie sa môžu vyskytnúť vo forme bolesti žalúdka, hnačiek, kožných vyrážok alebo dokonca dlhotrvajúcich ochorení dýchacích ciest.

Mliečne výrobky vždy doprajte svojmu dieťaťu v prírodnej forme, nesladené alebo zmiešané s ovocím! Vyvarujte sa kandizovaným, ochuteným výrobkom!

Z mliečnych výrobkov

  • Porcie môžete postupne zvyšovať až na 2-3 porcie denne.
  • 1 porcia = 1-2 dl mlieka, 1-1,5 dl jogurtu, kefír, 1,5-5 dkg tvarohu

Tuky

Tuky majú vysoký obsah vitamínov A, D a E, ktoré sú pre organizmus dieťaťa mimoriadne potrebné. Denne sú potrebné celkovo 3–4 dkg tuku, čo zvyčajne pokryje množstvo tuku použitého na varenie, ako aj margarín natretý na chlebe.
Ktoré jedlá nepodávať bábätku?

Bábätká zvyknú mať rady prirodzené príchute, takže ich nenavykajte na sladké, umelé príchute! Počas tohto obdobia sa treba vyhnúť nadmernému používaniu solí a korenia, pretože by mohli dráždiť citlivý žalúdok dieťaťa.

Mali by ste sa okrem toho vyhnúť:

  • Potravinám, ktoré im môžu zabehnúť (semienka, cukríky atď.).
  • Potravinám obsahujúcim surové mäso a vajcia.
  • Huby by sa mali dávať až od veku 3 rokov.
  • Sójové jedlá (tofu, sójové mlieko) sa môžu podávať od veku 6 rokov.

kŕmenie bábätka

Ako postupovať, ak je dieťa prieberčivé?

Ľahko sa môže stať, že vaše dieťa zrazu začne odmietať jedlá, ktoré dovtedy obľubovalo, napríklad detskú výživu. Je tiež bežné, že sa vkus dieťaťa zo dňa na deň mení.

Nerobte si s tým starosti a hlavne ho nenúťte jesť, pretože to môže neskôr viesť k problémom so stravovaním. Hľadajte radšej náhradu a ponúknite ju s čo najväčším počtom zdravých pochúťok!

Zhrňme si to, snažte sa vždy o postupné zavádzanie nových potravín a zdravú a zmiešanú stravu. Poskytnite dieťaťu priestor na osamostatnenie sa, zapojte ho do rodinného stravovania a choďte mu príkladom.

Týmto spôsobom môžete vytvoriť pre dieťa základ zdravého stravovania, ktoré ho bude sprevádzať celý život!

Súvisiace produkty: